Konsorcjum w składzie Yutong i Ikarus jest najbliżej zwycięstwa w przetargu stolicy Węgier na dostawy do 160 trolejbusów. Po niespełna roku od ogłoszenia postępowania, nadszedł właśnie etap składania ostatecznych ofert. Jak podaje Magyarbusz Info ostatecznie na złożenie dokumentów zdecydowało się trzech oferentów.
Budapeszt poszukuje dostawcy do 160 trolejbusów (w tym 40 w ramach umowy podstawowej). Postępowanie przetargowe, które trwa od lutego ubiegłego roku, doczekało się etapu składania ofert ostatecznych.
Jak pisze Magyarbusz Info, miejski przewoźnik Budapesti Közlekedési Központ (BKK) prowadził rozmowy z czterema producentami, jednak tylko trzech zdecydowało się na udział w postępowaniu. Ze złożenia zrezygnowała Škoda. Wszystko rozegra się więc pomiędzy Solarisem, Bozankayą oraz konsorcjum Yutong z węgierskim Ikarusem. Zakup ma być współfinansowany ze środków unijnych.
Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyła firma Electrobus Europe, która jest dystrybutorem autobusów elektrycznych Ikarus oraz odpowiada za powstanie konsorcjum chińskiego Yutonga i Ikarusa. Firma wyceniła trolejbusy o standardowej długości na 451,5 tys. euro za pojazd, zaś trolejbusy przegubowe na 649,5 euro za pojazd. Tym samym oferta ta zdobyła maksymalną liczbę punktów w kategorii ceny.
Przez długi czas nie było jasne, co dokładnie obie firmy dostarczą do Budapesztu, gdyż Ikarus obecnie nie produkuje trolejbusów, a Yutong jest bardziej znany w Europie ze swojej oferty autobusów elektrycznych zasilanych bateriami. Trolejbusy chińskiego giganta znane są głównie w Ameryce Łacińskiej. Podobne pojazdy znajdują się najbliżej Europy w Erywaniu w Armenii. Według węgierskich mediów, którym udało się poznać szczegóły oferty, model pojazdu dla Budapesztu będzie się jednak różnił od tych z Erywania nadwoziem, gdyż zaproponowane BKK trolejbusy będą bazować na eklektycznych autobusach miejskich U12 i U18 firmy Yutong , które są sprzedawane jako produkty klasy premium. Nie jest jeszcze jasne, pod jaką marką pojazdy zostaną dostarczone w przypadku wygrania przetargu.
Druga oferta pod względem ceny pochodzi od tureckiej firmy Bozankaya, która w ostatnim czasie mocno się zaktywizowała i zwarła szyki, by zyskać popularność w krajach Europy Środkowej. Firma chciałaby dostarczyć do Budapesztu – po Timisoarze i Pradze – trolejbusową wersję swojego nowego modelu autobusu E-Bus, który wprowadziła do sprzedaży w maju ubiegłego roku (model standardowy SNG T12 i przegubowy SNG T18). Bozankaya zaproponowała w przetargu najtańszą ofertę pod względem cen podzespołów, utrzymania pojazdów i kosztów szkoleń. Jednak parametry te nie są wystarczające aby pokonać konkurencję. Turcy chcą za pojazd o standardowej długości 569 tys. euro, zaś za przegubowy – 729 tys. euro. Podobnie jak w przypadku pojazdów Ikarus-Yutong, Bozankaya również oferuje dodatkową 36-miesięczną gwarancję na trolejbusy.
Nieco zaskakującym wynikiem okazała się oferta firmy Solaris, która w ostatnich latach dostarczyła Budapesztowi łącznie 108 nowych trolejbusów . Znalazła się ona na trzecim miejscu, daleko za konkurencją. Polski producent chce dostarczyć pojazdy z dobrze znanej serii Trollino, przy czym cena pojedynczego pojazdu wynosiłaby 799 tys. euro w wersji standardowej i 973 tys. euro w wersji przegubowej. Co więcej, producent – w przeciwieństwie do konkurentów – nie zaoferował żadnej dodatkowej gwarancji. Solaris zadeklarował ponadto możliwość jazdy pojazdu na zasilaniu bateryjnym jedynie na dystansie 15 kilometrów, a nie do 25 kilometrów jak deklarowali pozostali oferenci. W rezultacie Solarisowi nie udało się prześcignąć rywali pod względem żadnego z kryteriów oceny ofert.
Oficjalnego rozstrzygnięcia przetargu należy spodziewać się w ciągu 1-2 miesięcy. Wciąż jednak nie ma oficjalnie zapewnionego finansowania na zakup pojazdów i nie wiadomo, kiedy nowe pojazdy mogłyby wyjechać na ulice Budapesztu. Niemniej jednak oferta zakupu nowych pojazdów przez BKK ma mieć znamiona poważnej, gdyż w planach jest znacząca rozbudowa sieci trolejbusowej do 2030 roku. Obecnie siatka linii trolejbusowych liczy w stolicy Węgier 155 kilometrów. Rozbudowa ma podwoić tę wartość, dlatego kluczowe będzie pozyskanie dużej liczby nowych pojazdów. W tym celu BKK niedawno ogłosiło przetarg na modernizację zajezdni trolejbusowej na ulicy Pongrácz.